Учебниците, пълни с гафове

След броени дни първият  звънец ще оповести началото на учебната година. Училището е институция,която дава знания  и възпитава добродетели у децата.За жалост , голяма част от учебното съдържание е сухо,безинтересно,написано на висок стил. В учебниците се допускат неточности,диалектни думи, сложни, отвлечени понятия.

       В пети клас, в учебната тетрадка по български език срещаме  думата „свирчовина”, а в литературата има думата „пройдоха”.

    В учебника по литература за осми клас на издателство”Просвета” четем:”Сюжетите и детайлите са „напипани пътьом” от Елисавета Багряна. Вероятно авторът е бил вдъхновен от новия хит на певеца Криско „Как са бараш”,тъй като „пипам” и „барам” са синоними.

          Учебното пособие изобилства от сложни, непонятни изрази и твърдения,които вероятно и самите издатели не разбират. Преподавателите са принудени да опростяват  материала и да го правят достъпен за своите ученици, а това естествено затруднява учебния процес.

        В осми клас подрастващите  изучават повестта на Ивайло Петров ”Преди да се родя”.Така наречения от литературните критици  „един много български текст” всъщност е една нелепа безсмислица. В анализа след урока се споменава,че тази творба  носи универсални послания. Едва ли такива послания  са:”Баща ми не е от най-умните, дядо ми се къпе от Великден на Великден, а баба се орига на лучена чорба.”Това произведение няма никаква  художествена стойност, да не говорим за ценностите, които трябва да възпитава и развива у подрастващите,смятат учители.

    А пък после се чудим защо културата ни не е на нужното ниво  и защо ни се подиграват чужденците?

       Историята също е засегната . Отново в  среден курс срещаме следното твърдение:”Славяните нямат дрехи,а прикрепят широките си гащи чак до срамните части и така влизат в бой с врага”. Явно авторите са решили,че така учениците ще придобият съвсем ярка представа за своите прадеди.

    Десетки са примерите.За съжаление,учебниците се пишат от хора,които са далече от проблемите в училище. Министерството на образованието и науката не упражнява необходимия контрол върху издателите. А от това най-потърпевши са децата!

Ваня Стойчева, учител

СПОДЕЛИ